Biografia

Pedro Alves da Veiga é um artista transdisciplinar, licenciado em Engenharia Informática pela Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade nova de Lisboa, pós-graduado em Estudos Avançados de Média-Arte Digital pela Universidade Aberta e doutorado em Média-Arte Digital com louvor e distinção pela Universidade Aberta e Universidade do Algarve, versando a sua tese sobre Experiência e Atenção: Construção e Constrição de Ecossistemas de Média-Arte Digital.

É Professor Auxiliar Convidado na Universidade Aberta, onde é Subdirector do Doutoramento em Média-Arte Digital. Esteve ligado à actividade empresarial durante mais de duas décadas, e desenvolveu trabalhos premiados de webdesign e multimédia.

É membro integrado do Centro de Investigação em Artes e Comunicação, colaborador do ID+ Instituto de Investigação em Design, Media e Cultura, e partilha regularmente resultados da sua investigação em conferências e publicações científicas especializadas sobre o papel social e as influências das economias da atenção e experiência no ecossistema da média-arte digital.

Desenvolve ainda atividade artística em assemblage, programação criativa generativa e audiovisuais digitais. Tem exposto as suas obras, individual e colectivamente, em Portugal, Espanha, Holanda, Roménia, Rússia, China, Tailândia e Estados Unidos da América.

Tem participado em vários projectos de investigação no cruzamento da arte, ciência e tecnologia, sendo que as suas áreas de interesse de investigação atravessam a arte e sociedade, a sustentabilidade, o artivismo e o hactivismo, as metodologias de investigação baseada em arte e a curadoria de média-arte digital.

Mais informações:

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Computer generated Bio in English (500letters.org)

Pedro Alves da Veiga (°1963, Lisbon, Portugal) creates media artworks and installations. With Plato’s allegory of the cave in mind, Alves da Veiga seduces the viewer into a world of ongoing equilibrium and the interval that articulates the stream of daily events. Moments are depicted that only exist to punctuate the human drama in order to clarify our existence and to find poetic meaning in everyday life.

His media artworks sometimes radiate a cold and latent violence. At times, disconcerting beauty emerges. The inherent visual seductiveness, along with the conciseness of the exhibitions, further complicates the reception of their manifold layers of meaning. By studying sign processes, signification and communication, his works references post-colonial theory as well as the avant-garde or the post-modern and the left-wing democratic movement as a form of resistance against the logic of the capitalist market system.

His works are an investigation into representations of (seemingly) concrete ages and situations as well as depictions and ideas that can only be realized in media art. By demonstrating the omnipresent lingering of a ‘corporate world’, he makes work that deals with the documentation of events and the question of how they can be presented. The work tries to express this with the help of physics and technology, but not by telling a story or creating a metaphor.

His works question the conditions of appearance of an image in the context of contemporary visual culture in which images, representations and ideas normally function. By emphasising aesthetics, he makes work that generates diverse meanings. Associations and meanings collide. Space becomes time and language becomes image.

His works demonstrate how life extends beyond its own subjective limits and often tells a story about the effects of global cultural interaction over the latter half of the twentieth century. It challenges the binaries we continually reconstruct between Self and Other, between our own ‘cannibal’ and ‘civilized’ selves. Pedro Alves da Veiga currently lives and works in Estoril.